חזרה לMarketing

שיווק בר קיימא – האם תצליחו לעבור ממיידיות ה Acquisition – אל שיווק ארוך טווח?

גידול העסק שלכם מתחיל בבניית קהל. עסקים ומשווקים כיום נאבקים כיצד להסתגל לסביבה המשתנה ואינם מבינים את החשיבות של בניית מערכות יחסים ארוכות טווח, משיכת קהל תחילה והעברה של חלק ממנו להיות לקוחות משלמים. לעיתים, זה נתפס כמסובך והפתרון הפשוט הוא לשים דגש על מכירות מיידיות. אבל באקלים השיווקי הנוכחי זה פשוט כבר לא עובד בצורה אפקטיבית. שיווק המושתת על בניית מערכת יחסים, עוסק בהשפעה מצטברת ובת קיימא על השורה התחתונה, ונבנה כאסטרטגיה מובדלת מאסטרטגיית ה- מ"Buy Now".

המשווקים של היום צריכים להסתגל לנוף הדיגיטלי המשתנה במהירות, לעלויות המשתנות שלו ולטווח הקשב של הצרכן במדיות החברתיות ההולך ופוחת. מעולם לא היה קשה יותר להשיג תשומת לב של הקהל שלא לדבר על משתמשים משלמים. הציווי החדש הוא שילוב בין תשומת הלב לצרכן לבין להפכותו להיות לקוח משלם. לא בנפרד אלא במקביל.

העלות הממוצעת של רכישת ליד לפלטפורמה חברתית גדלה משנה לשנה, וברגע שתרכשו לידים מה אז? כל מי שבנה עמוד פייסבוק לפני שנים רבות עומד כעת בפני שליטה באלגוריתם ובעלויות של הגעה לחלק קטן מהמנויים שלו… אבל האם הם באמת שלכם? לפי פייסבוק, הם לא. כדי לקבל גישה אליהם ולמשוך תשומת לב לאנשים אתם צריכים לשלם לפלטפורמה כדי שבכלל ישמעו מכם. זה מעמיד בספק את ההתמקדות הנוכחית בשימוש במדיה חברתית כפלטפורמה שיווקית. האם זה בר קיימא? לדעתי, בפירוש לא.

למעשה, אני חושבת שהמדיה החברתית מאבדת את הזוהר שלה בכל כך הרבה מובנים – ולכן, מה האפשרויות? אפשר להמשיך לנוע ולרדוף אחרי הפלטפורמה החדשה ביותר כדי למצוא את "הדבר הבא" – אבל  זו דרך מתישה ולא ממש בת קיימא. בנוסף, השקעה לא מדוייקת בפלטפורמה יכולה להשאיר אתכם ללא לקוחות חדשים וללא תקציב. כמה חברות השקיעו השקעה משמעותית ב-Snap Chat וכאשר אינסטגרם הוסיפה סטוריז… מה קרה אז? אני בטוחה ש-Snap Chat ימשיכו לצמוח אבל העובדה היא שאנחנו חיים בסביבה שבה דברים משתנים כל כך מהר שמשווקים בקושי עומדים בקצב. עכשיו למשל, ה'דבר' הכי 'חם' זה טיק טוק. (דברים פשוט ממשיכים להשתנות)

זה מרגיש לי שאנחנו צריכים להתארגן מחדש על היסודות. לחזר לשיווק הבסיסי ולהתייחס מחדש למדיה החברתית ולפלטפורמות הדיגיטליות השיווקיות הכוללות כאקוסיסטם, לא כערוץ. כמשווקים אנחנו נוהגים למפות ערוצים, להתאים את המסר הכללי של כל אחד מהם, ולתכנן אסטרטגיה כיצד למנף אותם… במידה מסוימת נכון עדיין לעשות זאת, אבל עם התאמה אחת ברורה – להסתכל עליהם כמרכיב קטן מהאסטרטגיות הכוללות שלנו במקום כפתרון העיקרי.

המדיות החברתיות הפכו רועשות וצפופות וצריך לדעת למנף את מה שערוצים מסוימים טובים עבורם ולחפש הזדמנויות לעשות רְכִישָׁה (acquisition) חוצת ערוצים. ביצוע רְכִישָׁה של לקוח בין הערוצים הוא אידיאלי, מכיוון שצריך לתקשר איתו בכל מקום שבו הוא נמצא. אבל מה קרה למסר הנכון לאדם הנכון בזמן הנכון? מרגיש שזה נהיה קשה – כמובן שניתן לעשות זאת עם ריטרגטינג ובניית פרופילים קיימים, אבל האם זה בר קיימא?

שיווק בר קיימא עוסק במעורבות עמוקה עם קהל ליבה והמשך בניית מערכת יחסים ארוכת טווח משם. מהות הגישה הזו היא להתמקד פחות ברכישה המהירה של לידים, ומתפתחת לאופן שבו ניתן לבנות צמיחה על בסיס הנאמנות ותכונות הליבה של הקהל, במקום להתמקד ב"רכישת לקוחות חדשים" – המביאים מחזור עסקאות יקר ושבו רוב העסקים מתמקדים.

העברת הפוקוס למערכות היחסים דורשת יותר סבלנות וזמן, משהו שאנחנו לא רגילים או מוכנים לעשות בהתחשב בהלך הרוח המיידי בו אנו חיים בדיגיטל. לכן, הייתי מציעה להסתכל על זה כמו על תיק פיננסי שבו יש לכם השקעות לטווח ארוך ולטווח הקצר – זה יגרום לכם לא ללכת נגד הצורך הכמעט בלתי נשלט של המיידיות אבל גם לשחק ולתכנן לטווח הארוך. אם תצליחו לטפטף קצת מהלהט שלכם לפעולות מתגמלות לטווח הקצר, אל תוך אסטרטגיה של מערכת יחסים לטווח ארוך יותר, אז אתם תצליחו למקסם את האיזון הנדרש הזה ולהגיע להצלחות שהן המהות של שיווק בר קיימא

 

אם אהבתם מה שקראתם, הירשמו למטה לרשימת הניוזלטר שלי 🙂

הישארו מעודכנים